אזור המומחים
לכל שאלה תשובה!

במאגר המידע של “משולם” תמצאו את מיטב המומחים ומיטב התשובות ואם לא מצאתם, אז תשאלו ונענה תוך 24 שעות!

השכנים מלמעלה עשו שיפוצים והמעלית הושבתה – מה עכשיו?

כמעט כל מי שגר בבית משותף מכיר את סוג השכנים הזה: עוד לא יבש הדיו מהחתימה על
הסכם רכישת הדירה, וכבר שיירה של שיפוצניקים ואנשי מקצוע התנחלו בבניין, תפסו את
החניה, גרמו לרעש בכל שעות היום, עישנו בחדר מדרגות אבל הכי גרוע - השתלטו על המעלית! 

משולם
כמעט כל מי שגר בבית משותף מכיר את סוג
השכנים הזה: עוד לא יבש הדיו מהחתימה על
הסכם רכישת הדירה, וכבר שיירה של
שיפוצניקים אנשי מקצוע התנחלו בבניין, תפסו
את החניה, גרמו לרעש בכל שעות היום, עישנו
בחדר מדרגות אבל הכי גרוע - השתלטו על
המעלית! ולא רק זה: ביום שנגמרו השיפוצים -
התחילו בעיות במעלית, יום אחר יום היא
נתקעה, כשהיא זזה יש רעש מוזר, הרצפה
סדוקה, הטפט הרוס. הטכנאי בא ואומר שאין
בעיה ושככה זה עם מעליות ישנות. אבל אתם
יודעים שזה השיפוץ, והשיפוצניקים, ומצעד בעלי המלאכה והמכשירים הכבדים שלהם ושימוש
לא נאות במעלית שגרם לכל התקלות האלה. לאחר השיפוץ השכנים החדשים מצטערים על
הרעש והלכלוך, אבל אומרים ש״אין מה לעשות״ -ואתם עדיין זועמים.
 
האם בכל זאת יש מה לעשות?
מעלית הבניין היא רכוש משותף, ממש כמו שאר חלקי הבית המשמשים את כלל דיירי בית משותף
(ביניהם הקרקע, הגג, חדר המדרגות, המקלט, המרתף ומתקנים אחרים כמו מתקני הסקה או
מכונות). אחזקת המעלית ואבטחת השימוש התקין בה הם חלק מהאחריות הכוללת של בעלי
הדירות ואחת החובות החשובות של ועד הבית.
 
אז מה עושים אם אחד הדיירים בבית משותף עשה שיפוץ והשבית את המעלית למספר
ימים – בין אם בשל תקלה שנגרמה בזמן השיפוצים – או בשל אנשי המקצוע ש"השתלטו"
על המעלית לצרכיהם?
 
קודם כל יש להבדיל בין שני המקרים. עם כל אי הנוחות שבדבר – כדאי לזכור: שיפוץ לרוב
מסב אי נוחות זמנית ויש להיות סבלניים כל עוד נשמרים זכויותיהם של שאר הדיירים בבניין,
החל מהקפדה של שעות עבודה בהתאם לחוק, רעש סביר וניסיון להתחשב בשאר דיירי הבניין
כמו גם שמירה על הרכוש המשותף. לא סתם קוראים לזה בית משותף. באם דיירי הבניין לא
יכלו להשתמש במעלית במהלך השיפוצים או שהמעלית ניזוקה בשל שימוש לא נכון, יש
להפנות את תשומת לב ועד הבניין בכדי שיפנו אל יוזמי השיפוצים ויבטיחו את זכויותיהם של
שאר הדיירים. קל יחסית לאתר תקלות חדשות: מאחר ואחזקת מעליות היא הנחייה ברורה
של משרד התמ"ת, יש להזמין בודק מעליות מוסמך מידי שישה חודשים בכדי שיבדוק את
תקינות המעלית. בסיום כל בדיקה כזו מתקבל דו"ח ליקויים. ניתן להזמין שוב בדיקת
מעליות בתום השיפוץ ובמידה והתגלו תקלה או קלקול שלא ציינו בדו"ח הקודם של בודק
המעליות – יש לחייב את יוזמי השיפוץ לתקן את הנזק.